onsdag 19. september 2012

Lillehammer og mer Christian Krohg


Lillehammer kunstmuseeum også kalt Flygelet, en typisk september lørdag med litt regn og litt sol.


Utstillinga i Oslo var så vellykket at vi ville se mer Krohg så derfor denne turen. Her var det flere kjente bilder, men her var det lagt opp til mer tema i stedet for som i Oslo hvor det var de store monumentale bildene som dominerte.

Vår eminente guide fortalte om komposisjoner, fargevalg, temaer og prosjekter så det var en fryd. Det er så artig og vi anbefaler på det sterkeste å gå på utstilling med omviser, man lærer utrolig mye og får sett bildene på en helt annen måte.

Når jeg tenker meg om har jeg en tendens til å lese i prosjekter så disse to utstillingene kom egentlig som et resultat av at jeg leste om Oda Lasson (Krohg) tidligere i år.


Lillehammer har beholdt mye av sitt særpreg som en småby i innlandsnorge. Velholdte hus i hyggelige smågater i tillegg til Storgata som også er bevart, kan vi takke OL for det skal tro?



Kvelden brukte vi på mat og drikke, kan anbefale Nikkers som spisested og Mikrobryggeriet som prøvesmakested. Og Victoria Rica som overnattingssted, med LO-favør koster det under 1000 kr/døgn.



Når vi først var på de kanter måtte vi nesten besøke Maihaugen også. Det er velholdt og ryddig der, fint med autoguide og fine oppslagstavler med opplysninger om husene gjør dette til en fin perle å besøke. Men hvorfor må det koste skjorta å parkere bilen?


1600-tallets vaskesøyle

Samma hvor jeg er, bare jeg ser Mjøsa
Vi vær begge enig om at det hadde vært en fin tur.

Ingen kommentarer: