torsdag 2. desember 2010

Folketellingen 1910

Endelig får vi en kilde til å følge våre slektninger videre etter 1900.  Digitalarkivet 1910. Jeg regnet med at det ville bli kø på serveren og tok det litt med ro, var ikke inne før utpå ettermiddagen 1.12. Gjorde da søk som jeg visste jeg skulle finne; men ble jo litt skuffet da jeg ikke fant bestemor.

Heldigvis vet jeg om en annen base som jeg bruker parallelt, nemlig Registreringssentral for historisk data i Tromsø og heldigvis, de har også lagt ut 1910-tellinga. På FT avansert søk kan man finne tallkoden for fødested og da fant jeg bestemor. Grunnen til at jeg ikke fant henne i Digitalarkivet var at fødselsdato og år var feil. Og det er så mange andre feil også så jeg blir litt i stuss over hvor god denne kilden egentlig er. Er det oppgitt feil, er det skrevet feil av og hvor har korrekturleserne vært? Her gjelder det å huske at folketellinger kun er sekundærkilde.

Jeg prøvde flere søk i Digitalarkivet uten å få treff, men det kan jo ha vært fordi det var kø. Jeg er heller ikke så veldig imponert over det nye grensesnittet, savner feltet "børjar på". Må ta forbehold i at jeg ennå ikke har lest bruksanvisninga så det finnes kanskje en måte å trunkere på i 1910-tellinga også.

1 kommentar:

Laila N. Christiansen sa...

"liker" som vi sier på "Fjesern" :D