onsdag 6. april 2011

VårTur til Nord-Tyskland og Danmark

Solnedgang i Oslofjorden
Forrige onsdag startet vi ut på en 900 km LittRarTur, med buss, vel første etappe gikk til København med båten, for så vidt kjent og kjært. Men nå var vi med atten medreisende, litteratur- og historieinteresserte mennesker som skulle være sammen i fire dager. Litt sommerfugler i magen må vi innrømme at vi hadde...

Den 21. deltageren, Fruen, sees i nedkant av bildet.
 Reiseleder Jan fortalte om forfattere som er aktuelle for de områdene vi passerte, mellom København og fergeforbindelsen Rødby-Puttgarden hørte vi bl.a. om Dan Turell og Martin A. Hansen.

Siden dette er en kulturell tur og mat er kultur så var det lagt inn interessante spisesteder med veldig interessant mat også. Nå er ikke ål vår livrett, men det var andre røkte ting også på tallerkenen og med snaps til gikk det jo veldig bra.

Restaurant Aalkate like ved Puttgarden
 Fredagen var avsatt til rundtur i Lübeck og været var heldigvis på vår side. Vår lokale guide het Susanne og snakket heldigvis engelsk, eller kanskje det hadde vært like greit med tysk?

Harmoni ute, fred inne
Vi startet ved en av byportene og begynte allerede der å ane at vår gode Susanne var veldig pratsom. Men det var en veldig hyggelig tur og byen er virkelig vel verdt et besøk. Vi fikk gå inn i musikkonservatoriet og der er det en hall som er lik hallen i et handelshus på Thomas Manns tid.

Ingen byvandring uten kirkebesøk, vi var inne i St. Marien som er en basilika og regnes for å være "moder av teglstensgotikk". Den er 38,5 m høy og har to tårn på 125 m, de ulike yrkesgruppene i Lübeck konkurrerte i å ha den største kirken så det er mange og de er store.

Taket i St. Marien
Natt til palmesøndag 1942 ble kirken ødelagt under et britisk bombeangrep og sånn ble kirkeklokkene etterpå, det ble brukt fosfatbomber og man kan se at temperaturen har vært høy.

Langt om lenge kom vi frem til det som skulle være dagens høydepunkt: Das Buddenbrookhaus. Dette var familein Manns bolig fra ca 1842 og nå er det museum, ikke bare for Thomas Mann, men også for broren Heinrich som også var forfatter. Denne familiefortellingen er helt enestående og det er ikke tvil om at vi må finne TV-serien og filmen på DVD neste gang vi er på Fona.

Slektstreet er imponerende
Etter besøket hos familen Mann fikk vi litt tid for oss selv. På vei til en liten kro vi hadde sett oss ut gikk vi forbi St. Marien igjen, tok bilder sammen med djevelen og ettersom jeg alltid ser på dører fant jeg også disse dørhåndtakene.