torsdag 27. november 2008

Mitt navn

Jeg får følge opp og skrive litt om mitt etternavn siden Torill ,Laila og Liv har startet stafetten.
Som to av dem har jeg beholdt det navnet jeg fikk ved dåpen (det er et prinsipp), vi er 25 som heter Hysvær akkurat nå og vi er alle etterkommere eller gift med etterkommere av Emil Eilertsen.
Det var min farfar og han var født i 1878 på Hysværøyan i Vega kommune. Kom til Honningsvåg som ung og opplevde at de var fire stykker som het Emil Eilertsen. Så da var det jo greit å legge på Hysvær. Da min far og hans bror ble skrevet inn i presteprotokollen står det som kommentar at slektsnavnet er Hysvær, akkurat sånn tilføyelse som Liv viser i sin blogg.
Her er hva Store Norske sier om Hysvær, "Hysværet, øygruppe i Vega kommune, Nordland, nordvest for øya Vega. Omfatter en mengde småøyer, skjær og holmer; ubebodd. Fiskegrunner. Båtforbindelse med Vega.
Navnet ble i middelalderen skrevet Hysingswer, hvor første ledd er mannsnavnet Hysing."

Våre slektninger i Vega heter fremdeles Eilertsen og den gangen pappa nesten var C-kjendis syntes de det var flott at navnet kom frem i media av og til. Det pussige er at de selv sier Hyssvær akkurat som de i NRK uttalte det, mens vi som heter det sier det med en s (det skrives med én uansett).

Greta er det litt fler som heter: 1028 som eneste fornavn. Nå skal jeg lage en oversikt over hvor mange fornavn som heter Hysvær, men det må bli i morgen for nå er vakta mi slutt og jeg skal hjem.
-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei
Jeg var sommeren 2005 på Hysværet utenfor Vega, en fantastisk tur og et nydelig sted.
Mandag 1. desember 2008 ble Årets Kulturlandskapspris i Nordland tildelt Snefrid Jakobsen og Øystein Ludvigsen i Hysværet i Vega kommune.

For å lese artikkelen på nfk.no >> klikk på navnet mitt over denne kommentaren.

Greta sa...

Hei Viggers.
Så fint at Ludvigsen fikk den prisen. Han har jo gjort Hysværet levende igjen med sin virksomhet. Så et TV program om hans virksomhet for noen år siden og det er fint å se at han fremdeles står på. Takk for tipset.