fredag 6. februar 2009

Samefolkets dag

Gratulere med dagen.
Hvorfor skal jeg markere Samefolkets dag? Vel for de som ikke er orientert så er jeg 1/16 same. Ikke mange dråpene, men de som er er jeg stolt av.
Jeg startet min slektsgranskning omtrent på den tida jeg hørte Mari Boine for første gang og hennes musikk traff meg på en sånn måte at da jeg oppdaget at min tipp-oldemor var same ble jeg ikke overrasket. Jeg hadde hørt stammemorens stemme gjennom Mari Boine.

Jeg har ikke tatt skrittet ut å meldt meg inn i samemanntallet, men dattera til en tremenning, og hun også etterhvert har gjort det. De bor i Alta og er mer midt i kjerneområdet, de merker trøkket mot retten til land og vann og det vil de være med på å fordele. Nordmenn har også rettigheter, hvem som var i Finnmark først er vel ikke 100% bevist ennå. Men det skal vi la ligge på en dag som i dag, for jeg synes det er verdt å markere Samefolkets egen nasjonaldag.
-

2 kommentarer:

Viggers sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Greta sa...

Takk Viggo for at du er våken, nå er det rettet, ny feil følger... :-)