onsdag 18. februar 2009

Vinteren før i tiden

Inspirert av Torill sin blogg i dag har jeg også reflektert litt over vinteren før i tiden. Disse bildene er fra Honningsvåg i 1962. Vi har akkurat avsluttet dagens hopprenn og er nok klar for kvelden her, broder'n og jeg. Bak huset vårt var fine forhold for å lage hoppbakke og gutta var flink til å lage ordentlig hopp, med en sånn grop mellom ovarenne og unnarenne, det var i den gropa jeg havna den ene gangen jeg fikk prøve.

Jeg hadde nok bedre evner til bortoverski. Akkurat denne vinteren var vi også innesnedd, jeg hadde ikke begynt på skolen ennå så jeg kan ikke huske om skolen måtte stenge. Jeg tror ikke det, vi grynna til det ble såpass hardt at vi greide å gå oppå sneen og jeg husker godt at hele Porsangergata til slutt var en sti på toppen av skavla.

De store guttan var også veldig flink til å lage huler og tuneller i sneskavla. Vi småungan fikk være med å skofle bort sneen og så fikk vi være med etterpå å sitte inne i hula med stearinlys.
Men så var det det med at det kanskje var artigst å lage tunellene og ikke å bruke dem, jeg husker med stor sorg at før kvelden kom hadde gutta ødelagt alt sammen.

Da jeg så Hege sin blogg i går, med Mia i sneen kom jeg til å huske på en gang jeg lå i sneen og laget engel og så et lys som rørte seg over himmelen. I Honningsvåg på begynnelsen av 1960-tallet var det ikke så mange fly så det tenkte jeg ikke på at det kunne være, men jeg hadde nok hørt om Sputnik (russisk romfartøy) så jeg var overbevisst om at det var den jeg hadde sett.

Ingen kommentarer: