mandag 21. september 2009

Kofferten åpnes

Endelig var den store dagen kommet, kofferten skulle åpnes. Den sto der i over en uke før jeg fikk besøk av min datter som gjerne ville være med på minneturen. Heldigvis vil jeg si for hadde hun ikke vært her å hjulpet meg med registreringen og fotograferingen hadde jeg nok gitt opp, for jeg reagerte allergisk på det som nok var litt innestengt fukt i mine gamle minner.



Det var utrolig hvor mye kofferten inneholdt av utklipp, aviser, minnebøker og plakater, jeg fant til og med noe jeg hadde glemt.
Dette arket var veldig morsomt å finne og Anja synes jeg skulle starte her siden jeg nå engang er slektsforsker. Slektstavlen er datert i 1973 og det var kanskje den spede begynnelsen? Jeg startet ikke for alvor før i 1991 og nå har jeg 389 aner i slektstreet mitt, hvor av 7 stk. i 13. ledd så man kan vel si at jeg faktisk vet litt mer nå.


Her sitter jeg å blar i permen med hilsner til konfirmasjonen i 1971, på første side er telegrammet fra min far som akkurat da var på reise ved Svartehavet. Det var telegram fra familie og naboer, kort fra venner på skolen og de som ble konfirmert samtidig. Jeg hadde ført på hva jeg fikk i presang på de kortene som fulgte med presanger. Jeg fikk en del smykker og 620 kroner som jeg kjøpte en båndopptaker for. Den ble dessverre ødelagt og det var synd for på de båndene hadde jeg tatt opp mye musikk og noen opptak med småbrødrene mine som hadde vært morsomt å høre igjen nå. Jeg kjøpte også et instamatic kamera og det hadde jeg mye glede av, tok masse bilder på skolen og ellers av venner og familie som jeg er veldig glad for at jeg har i album nå.
-

4 kommentarer:

Anne-Lise sa...

Heisann
Denne idèen med "koffertminner" var kjempeartig. Håper at det er lov til å kopiere den til privat bruk? Jeg har også mange slike minner, men det ligger vel noe her og noe der.

Greta sa...

Hei Anne-Lise.
Denne ideen er absolutt til gjenbruk for alle som måtte ønske det. Bare hyggelig.

Marianne sa...

Så utrolig hyggelig ide;o) Har jo mange ting som ligger på diverse steder. Kanskje man kan begynne å lage minnekofferter til sine barn allerede fra de er ganske små...

Anja sa...

Birgitte begynte på en liten minnekiste til Edvard da han ble født. Og kisten er det farfaren til Edvard som har laget. Det er veldig hyggelig. :)