onsdag 15. oktober 2008

Jungelboka

Rahsha, Mowgli, Akela og Baloo --- Bagheera kommer ut av "buret"

Anja og jeg hadde en fantastisk opplevelse i går kveld på Det norske Teatret. Jungelboka var så bra som alle kritikerne har sagt pluss litt til. Adil er selvfølgelig stjernen og veldig sjarmerende.

Alle kritikerne legger vekt på at dette er teater for ungdom, men jeg vil fokusere litt på de eldre skuespillerne også. Selvfølgelig er ungdommene kjempeflinke, danser og synger kjempefint og gjør ablegøyer så vi nesten ler oss i hjel, og jeg håper de er klar over hvor heldig de er som får utfolde seg på Norges største musikalscene.

Men altså noen av teatrets "gamle" skuespillere er også verdt å få med seg, Bernhard Ramstad som Akela er kraftfull, rettferdig og beskyttende overfor seg og sine. Elisabet Sand er Raksha som bestemmer at Mowgli skal være hennes ulvunge og er villig til å kjempe til siste slutt for at han skal overleve. Her må jeg nevne at det var en henvisning til den store russiske fimen Panserkrysseren Potemkin som kanskje ikke alle fikk med seg. Svein Roger Karlsen er Shera Kahn og har en vanskelig rolle, han er ikke helt troverdig hele tida, men skummel nok. Jon Eivind Gullord er Tabaqui og bedre sjakal har du aldri sett, men han må jo bli utrolig mett av en sånn forestilling, han eter hele tida. Hyggelig også at Geir Kvarme har en gjesteopptreden på det norske, ellers er vel han fast ansatt på Oslo Nye?, ubetalelig som Baloo. Lars Jacob Holm som Bagheera har jeg tidligere bare sett som prest i Which Witch, men her var han veldig god som panteren som kommer ut av buret.

Så når det er sagt får jeg bare nok en gang si at dette må alle oppleve selv, men ikke ta med unger under 11 år for det er litt voldsomt innimellom når tigeren og ulvene går til angrep, for ikke å snakke om når sjakalen eter.
-

Ingen kommentarer: