lørdag 6. desember 2008

Sankt Nikolas


På denne dag feires Sankt Nikolas i katolske land og hos de som har katolsk bakgrunn. Når jeg leser om denne tradisjonen ser jeg tydelig hvordan mange skikker flettes i hverandre.

Jeg har hørt om den med at ungene setter ut en sko som da Sankt Nikolas kommer å legger gaver i, det ligner da på våre julestrømper. I Nederland legger de en gulrot i skoen for Sant Nikolas er glad i hesten sin og vil at han skal få godsaker, og hva gjør vi; jo vi setter ut grøt til nissen. Og jeg kan huske fra min barndom at det fantes gulrøtter i marsipan, men det var før konditorfarge ble kreftfremkallende.

Det er også en skikk å lage et dikt som skal beskrive det som er i pakken, diktet skal leses høyt før en åpner. Dette praktiseres fremdeles i Sverige, der kan folk ringe inn til lillejulaftenprogram på TV å få hjelp til rimene sine.

Og Svarteper stammer også herfra, det er Sankt Nikolas' mørkhudede tjener, eller negerslave som det står i teksten.

Se nøye på bildet som er et maleri av Jan Steen; Het Sint Nicolaasfeest, ligner veldig på en julaften i et middels norsk hjem. Noen griner fordi de ikke har fått alt de ønsker seg, far prøver å avlede minstemann med å peke ut julestjerna over taket til a jordmormatja. Mor snakker meget behersket til rampejenta som erter søstra som griner osv. Lag flere historier til meg da.
-

Ingen kommentarer: