søndag 21. juni 2009

Sommerferie v 1.0

Første stopp på vår rundreise i Danmark var hos venner i Ålbæk og da hører en spasertur i havna med til aktivitetene. Da gleder det jo et bibliotekarhjerte at de har boksalg til det sjøfarende folk, det var høflig selvbetjening og ikke var det urimelig priser heller.

En tur til stranda i Skagen måtte jo også til og der blåste det, ikke helt uvanlig tror jeg.

Etter noen dager gikk turen vestover før vi kjørte sørover mot Limfjorden. Vi prøvde å følge Margueritrutene, men det ble litt for mye frem og tilbake så vi endte med å følge litt større veier, uten at det ble mindre å se på av den grunn. Det jydske landskapet er veldig spennende og omskiftende, helt flatt er det heller ikke. Så langt nord var det masse kyr og storfe i forskjellige fasonger å se, mens lenger sør er det kornåkrer som dominerer.
På forhånd hadde vi bestilt rom på Nørre vinkel hotel i Lemvig, veldig fint rom og hyggelige omgivelser, men dårlig meny så vi dro inn til selve byen og der fikk vi en nydelig bøf på Colombus. Til frokost dagen etter var vi alene, det var bare golfere som bodde der og de var ute å putta allerede, til tross for kraftig vind, rare folk.

Så langt ut mot vest som man kan komme kjørte vi på klitter, det er sandbanker som ikke er breiere enn veien, nesten. Vi måtte jo selvfølgelig stoppe for å se hva som var over kanten og det var Nordsjøen det, vill og vakker. Her ser man virkelig at Danmark blåser bort og hvor viktig det er at det vokser gress her for å holde sanda på plass.
Neste stopp var Ringkøbing, Tromsøs vennskapsby. Tror tradisjonen med vennskapsbyer stammer fra Foreningen Norden, og jeg har selv bodd i Kemiveien i Tromsø og ettersom Ringkøbingveien var nærmeste nabo har jeg et spesielt forhold til denne byen så den ville jeg se. Dessuten var min eldre bror her på skoletur en gang i fjerne tider og det synes jeg også var veldig fasinerende, da var de dessuten på Himmelbjerget! Vel, nå har jeg vært der, det var en helt grei liten by og det så ut som folk hadde det bra der.

Nesten nede i Tyskland heter det Møgel Tønder og i et "lite" hus der som heter Schackenborg har de nettopp fått en liten gutt, derfor har de stork i hagen sin. Hyggelig dansk tradisjon, en kan ofte se det langs veien og det er jo greit for naboene å få beskjed på den måten. Akkurat denne gutten har hele verden fått beskjed om før storken var på plass tror jeg.


Neste kro vi skulle overnatte på var denne i Rinkenæs ved Flensborg fjord, den heter Benniksgaard og var om mulig enda bedre. Her spiste vi en tre-retters som var mer kunstnerisk enn egentlig spennende. Det mest spennende var at de ikke hadde pris på menyen, men det viste seg og være overkommelig, heldigvis.

Morgenen etter var vi i denne parken og spaserte, og jeg har nå bestemt meg for at blodbøk er det fineste treet jeg vet om. I parken ligger et slott som heter Gråsten og dette var opprinnelig den gamle dronningens sitt og hun var en god gartner så denne parken er veldig fin. Og selv om det er mye fine blomster så er det helt tydelig at det er en hage som er i bruk også. Og fuglesangen var helt herlig.
Etter en liten spasertur i Sønderborg som helt sikkert fortjente mer oppmerksomhet satte vi nesen mot Fyn. Fortsettelse følger....

Ingen kommentarer: