tirsdag 8. juni 2010

Prinds Christian Augusts Minde

Forrige uke hadde DIS-Oslo/Akershus sin årlige ekskursjon, i år var det Storgata 36 og Prindsen som skulle besees. Wenche Blomberg var entusiastisk omviser for vel 55 dissere.






Jeg skal ikke dra hele historien til Prindsen her, det kan dere les om på http://www.snl.no/ og bli med i FB-gruppa: Prindsens-venner, de behøver all den støtte de kan få. Her kjemper man mot eiendomsutviklere i megaklassen.

Det fineste med hele stedet, synes jeg, er Prindseparken. Det er ikke ofte man finner en slik oase midt i byen, eller det som kan bli en oase får man vel si. Dette er et ubebygd område omkranset av murer og gavler, parkeringshuset er jo ikke akkurat pent, Wenche håper de har malt det med betongspisende maling... Ellers er murene så spesielle at jeg synes det er pent, når de får revet brakkene som står der og opparbeidet område tilbake til den stillehagen det engang må ha vært så blir dette så bra. Og dette er det kommunen som må gjøre, ikke Olav Thon. Han vil bare ha en penere bakhage til hotellet sitt, og han vil ha adkomst til samme hotell og da blir liksom meninga med hagen helt borte.

Nå ville jo ikke jeg vært meg hvis jeg ikke begynte å lure på hvem denne Prindsen var som de ville gi stedet til minne om. Nå har jeg lest meg opp litt på det, han var dansk offiser og øverskommanderende for det søndenfjeldske Norge i 1803. Senere president for den norske regjeringskommisjonen i 1807 og da tok han Norges parti mot svenskene og det satte den norske eliten såpass pris på at den nye anstalten i Christiania ble oppkalt til hans minne.
Nå hadde han også sympati med Sverige skulle det vise seg, han ble faktisk valgt til kronprins der, men han døde brått i 1810, uten arvinger, det var da Sverige så til Frankrike og resten er historie som det heter.

Christian August var født prins av Slesvig-Holsten-Sønderborg-Augustenborg i 1768, sønn av Frederik Christian og Charlotte Amalie Vilhelmine, bror av hertug Frederik Christian II av Augustenborg og tilhørende en sidegren til den danske kongeslekten.
Frederik Christian ble forresten gift med Christian VII datter Louise Augusta, vel hun var vel egentlig datter av Struensee?, hennes bror igjen ble Frederik VI.
Frederik Christian og Louise Augustas datter Caroline Amalie ble i sin tur gift med Christian VIII.
-

1 kommentar:

Laila N. Christiansen sa...

og det var trivelig å møte mange kjente fjes! Det er nemlig en ting jeg savner med å ikke lenger være OA-leder, kontakten med alle medlemmene som lurte på noe hele tiden!! Godt å få en god klem, besked om at man er savnet!!! Takker!