mandag 13. september 2010

Utfordring

Jeg liker å få utfordringer og denne gangen er det fra Heidi og det handler om bøker så da er det ekstra stas.

Hvilken bok leser du akkurat nå?


Det er denne, men jeg blir ferdig med den nå i kveld så da må jeg finne en ny. Denne var veldig trist på en fin måte, fin leseopplevelse anbefalt av en god kollega.









Hvor liker du best å lese?
Jeg leser overalt, men kanskje oftest i senga når jeg har lagt meg. Blir fort trøtt så det blir ikke så mye av gangen og hvis jeg da ikke får lest noe før jeg legger meg blir jeg lett frustrert. Aller mest leser jeg når jeg soler meg om sommeren, det er også veldig fint å sitte på verandaen på fine sommerkvelder. For ikke å snakke om på en fin septembersøndag som i går, leste nesten hele boka der og da.

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?
Ingen, synes det er to så forskjellige medium at de ikke skal forenes. Det skrives alt for lite genuine film manus, synes nå jeg da.

Hva er favorittboka di?
Uten tvil De elendige av Victor Hugo. Med tanke på at jeg ikke ønsker noen bøker filmatisert må jeg jo innrømme at jeg ble kjent med musikalen før jeg leste boka, og jeg har også sett flere filmatiseringer. Men jeg mener at de står for seg selv som egne produkter selv om grunnfortellingen er den samme; og boka er fremdeles best.
 
Er det noen bøker du ser fram til å lese de neste månedene?
Jeg har ennå to Alice Hoffman bøker som jeg ikke har lest, og så har jeg to av Hanne-Vibeke Holst som har stått på vent lenge. Så ønsker jeg meg den nye om Carl-Johan, og så finner jeg sikkert noen flere som jeg har kjøpt fordi jeg vil lese dem og de finner jeg når jeg går litt hyllelangs, gleder meg allerede.
 
Hva synes du er den fineste forsiden på en bok?
Dette spørsmålet var det vanskeligste, men hvis jeg kan svare at den fineste forsiden er den som forteller om stemningen i boka da synes jeg at jeg svarer riktig.

Men hvis det er en bestemt forside så velger jeg denne:



Fordi jeg liker fontene som gir inntrykk av at det er en gammel bok, så er den fargerik uten å være glorete. Jeg har ikke lest den så jeg vet ikke om omslaget passer til innholdet, men det er det kanskje andre som kan si noe om.

Jeg sender utfordringen videre til Laila som liker å lese, gjerne fagbøker så det kan jo bli spennende, Hege som er småbarnsmor og ikke får lest så mye som hun vil. Og til Astrid i USA, jeg vet ikke om hun leser, hun blogger bare om slekt så det kunne jo vært artig å høre om hun leser også :-)

3 kommentarer:

Heidi sa...

Ser du har fått med deg utfordringen, ja. Trodde jeg måtte si fra i en kommentar, men det trengte jeg visst ikke... ;o)

Heidi sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Greta sa...

Klart jeg så utfordringa, leser jo bloggen din kan skjønne. Men jeg måtte jo tenke litt på den før jeg svarte.