tirsdag 6. oktober 2009

Publisering

Det begynner å bli tomt i kofferten så i dag blir det et lite oppsamlingshit. Jeg kaller det publisering fordi jeg vil starte med dette heftet som er en samproduksjon av elever fra Honningsvåg, Hollola, Ebeltoft og Arboga. Disse stedene er vennskapskommuner, et fenomen som forekommer i de fleste kommuner vil jeg tro. Det er Foreningen Norden som står bak dette og meningen er at man skal knytte kulturelle kontakter de nordiske landene i mellom.

I 1965 bidro jeg til vennskapsavisa med denne lille historien, til og med illustrert :

Når det gjelder Hollola i Finland ble det veldig spesielt da jeg oppdaget at mine finske Bucht-aner opprinnelig kom fra Hollola.

Godset i Hollola ble grunnlagt av Stockholmstyskerne brødrene Pynnow. I 1488 bosatte de seg der. Sven Bucht er den eldste stamfar i Finland. Han var militær. Bucht-navnet kom opprinnelig fra Tyskland via Sverige til Hollola iFinland. Det var mye handelsmenn og militær som flyttet fraStockholmstrakten til Finland på denne tiden. Og Sven er min anefar i 11. ledd.

Siden dette er et oppsamlingshit tar jeg med et par tegninger som har sin selvfølgelige plass i kofferten;

Denne har Lena tegnet av meg, jeg har Jørgen i magen som dere ser. Men hvorfor Cathrin er med det husker jeg ikke. Lena er Jørgens kusine på morsiden og Cathrin er Lenas kusine på farsiden. Hun var nok opptatt av alle sine søskenebarn.


Tilslutt må jeg ta med denne tegningen, det er nok en av Jørgens første kunstverker. Det var ikke så lurt å gi han fargestifter så tidlig, mye av stiftene gikk i munnen. Det gikk pussig nok bedre med saks, han likte veldig godt å klippe i papir og ble veldig god på det også. Det var godt far i huset hadde ubegrenset tilgang på datapapir, hvis dere husker de blå/hvit stripete med hullkanter.
-

Ingen kommentarer: