tirsdag 6. januar 2009

En slektsgranskers bekjennelse


I dag "mistet" jeg 63 slektninger!

Det har seg slik at i høst ble jeg kontaktet av en kjekk kar som hadde funnet ut at jeg visste noe om hans slekt, siden har vi utvekslet data sånn som alle gode slektsgranskere skal gjøre. Jeg var kjempeglad for det for på den måten fikk jeg jo korrekturlest mine data og jeg fikk rettet opp en del og vi diskuterte noe som vi ikke ble helt enige om.

To dager før jul fikk jeg ny e-post i fra han og den fikk jeg tid til å se på i dag; og skrekk og gru, jeg hadde giftet bort min slektning med feil mann! Han hadde funnet sterke bevis for at min Ane Eriksdatter ikke var datter av Erik Hansen, men av Erik Petersen og da er hun jo ikke "min" Ane. Og fra dette paret hadde jeg registrert 62 personer som nå ikke lenger er mine, men de er jo fremdeles min venns så jeg har jo allikevel hjulpet han med hans forskning. Når jeg da tenker på det så er det jo ikke så trist allikevel.
-

2 kommentarer:

Vidar Øverlie sa...

Ja, sånn kan det gå noen ganger. Vi har trolig alle tilfeller av feil personer koblet sammen. Det er bra man har noen å sammenligne med. Trøsten får være at kvaliteten nå har blitt bedre.

Anonym sa...

Fort gjort Greta, du er ikke den eneste som har opplevd det. Via DIStreff har jeg blitt kontaktet og har fått rettet opp noen slike, men da heldigvis uten aner registrert :-)