fredag 16. januar 2009

Mo i Rana


Når man reiser for jobben har man jo allikevel litt fritid og selv om det var litt kaldt fikk jeg sett litt av denne hyggelige småbyen i Nordland.
Sola er på vei opp igjen og det er litt lys midt på dagen. Mine turer ble mest gått i mørket så det ble lite bilder av det. Her var det ett med NB sin flaggstang og det hele ser jeg.
Jeg var å kikka på kirka og Havmannen og gikk litt i sentrumsgatene før det ble for kaldt, min egen feil som ikke hadde med nok klær.


Kirka er opprinnelig fra 1724, men restaurert og påbygd fem ganger, sist ferdig i desember 2007. Med så mange påbygninger har den en artig fasong og det er veldig synd at det ikke går an å komme inn utenom "åpningstidene". Skulle gjerne sett dette interiøret i barokk og renessanse med innslag av bondekunst med egne øyne.






Fin artikkel på Wikipedia for de som vil lese mer.

At verden ikke er så stor fikk jeg eksempel på også denne gangen, blant kollegaene i Rana er det både sambygdinger fra Honningsvåg og såpass nær slekt som tremenning, så da ble det jo både slektsprat og prat om "gamle" dager.

1 kommentar:

Petter Stene sa...

Mo i Rana står på ønskelista mi over steder jeg ønsker å besøke i Nordland. Har slekt derfra et stykke bakover... Artig å se bilder dog, men sikkert ikke det samme som å være der.