lørdag 3. januar 2009

Årets profet



Dette er noe jeg holder på med hvert år ved disse tider. Har aldri vunnet, men bruker å ha sånn rundt 20 av 30 rette og det er jeg stort sett fornøyd med. Noe er jeg jo bare glad for at blir feil, jeg er nemlig en uforbederlig pessimist.
For 2009 tror jeg at Island vil søke om EU-medlemskap, men jeg tror ikke Jens blir invitert til Obama, jeg tror ikke Stortinget øker antallet soldater i Afghanistan og jeg tror ikke Thorbjørn blir leder av Europarådet (dessverre). Angela fortsetter nok som forbundskansler for tyskerne er nok også ute etter stabilitet i disse krisetider, men prins William får nok ikke forlove seg med Kate i år heller. I fjor var jeg sikker på at Victoria skulle få giftet seg, men neida.
Liverpool vinner ikke noe Premier League, det er et annet lag som begynner på M som pleier å vinne. Herrelag og håndball-VM hører ikke naturlig sammen så de går nok ikke videre, men Norge tar nok flere enn fem gull under ski-VM fordi det er så utrolig mange distanser og øvelser nå for tiden. Når det gjelder fotball EM og kvinner tror jeg mer på finale ja, og Aksel Lund Svindal er hvis god nok for sammenlagt seier har jeg latt meg fortelle. Vålerenga tar ikke medalje i eliteserien i år heller, men Andreas Thorkildsen får VM-gull, igjen og Hushovd greier sikkert å sykle seg inn til minst en etappe i det derre sykkelløpet i sommer.
Jens fortsetter som statsminister til høsten, men det blir ingen fast innvandrerplass i det nye Stortinget. Styringsrenta går ned til 2,5 eller mindre og det blir over 100.000 arbeidsledige. Jeg tror ikke at boligprisene synker ytterligere 10 prosent før 1.11., det får da være måte på. Muslimsk Råd kommer ikke til å ta avstand fra fatwaen mot homofilt samliv, det skulle tatt seg ut. Men Statoil/Hydro får vel endelig bestemt seg for at Statoil er det rette navnet. Så det alltid tilbakevendende spørsmålet; sommertemperaturen, over 31,5 på Blindern? Nei det tror jeg ikke, ikke i år.
Aften holder vel stand et år til, men noen gate eller plass etter Knut Hansun blir det nok ikke, heller ikke hans romanfigurer, dessverre. Nasjonalmuseet tør nok ikke satse på nok en utlending som sjef, men der har jeg tatt feil før. Vamp har nylig fått ny vokalist og de holder vel ut med hverandre ut dette året i alle fall. Quart-festival, nei det blir det ikke. Per Petterson er nominert til Nordisk Råds litteraturpris, men jeg tror ikke han får den, de er inne i en diktstim nå. At en nordisk film blir nominert til Oscar det tror jeg og også at en norsk kinofilm blir sett av 350.000 eller fler. Max Manus har jo kommet over 400.000 og har potensiale for mer, jeg har ikke sett den ennå for eksempel.
Sånn nå var det også gjort, kupongen legger jeg i en skuff (sender inn en først) og tenker for så vidt ikke mer på den før om 10-11 måneder og da er det jo artig å se hvordan det har gått. Anbefalt syssel for å sortere tanker om fremtiden.
-

2 kommentarer:

Heidi sa...

Greta, nå også som spådame! Hehe...;o)

Riktig godt nytt år til deg og dine!

Hege sa...

Tror mange av spådommene dine er riktige. Men du treffer vel ikke 100%?? I så fall kan du vel få jobb i Se og Hør..