torsdag 13. januar 2011

Leseåret 2010

Når jeg ser på lista er det ikke mye som stikker seg ut og er annerledes enn det pleier å være. Jevn fordeling på norsk og utenlandsk, har lest dansk på dansk og engelsk på engelsk. Fikk endelig lest om den lille prinsen siden vi reiste på Donau med Der Kleine Prinz, men greide ikke å lese Broen over Drina selv om jeg hadde fått en sterk anbefaling. 

Størst glede hadde jeg nok av Cora Sandel, jeg leste to av de tre i trilogien om Alberte, gleder meg til den siste også, gleder meg sånn at jeg må vente litt. Og Hundre år av Herbjørg Wassmo var jo som å lese min egen slektshistorie.

Fikk tak i flere Alice Hoffman også, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei av henne, blir som med Fay Weldon; plutselig var det nok. Har et par igjen som jeg nok kommer til å lese når det høver sånn.

Har ryddet litt i bokhylla i og med at jeg har lest de siste av de store norske innen krim, kommet et steg videre med Tore Renberg og Hanne Ørstavik, Ørstavik er en sånn som jeg må lese selv om jeg blir margirritert av henne.

Fikk også lest Stieg Larsson og det var jo greit, ikke spesielt sjelsettende, men nå er det i hvert fall gjort.
Kun en biografi, men den var jo til gjengjeld meget sterk; Enquist sitt liv med alkoholen var ikke noe skjønnmaling det nei.

Nå er mitt forsett å få lest mer, disse sosiale mediene og alle DVD-serier tar for mye tid, er helt hekta på Mad Men for tiden og har mer liggende på lur så her gjelder det å være streng. Og så skulle jeg så gjerne ha slektsforsket litt mer også. Vel vi får se hvordan det går, 25 bøker på ett år er jo ikke så verst det heller.

 Sånn skal jeg også ha det i august, da skal jeg bare lese og ikke se på DVDer, bildet lånt fra nettet.

Ingen kommentarer: