tirsdag 24. mai 2011

Gratulerer med dagen til Robert Zimmerman


Jeg så i et intervju før helga at han uttalte at navn og foreldre kan man ikke velge selv, vel han valgte jo selv et nytt navn; Bob Dylan og i dag blir han 70 år ung.

Selv har jeg egentlig ikke noe dypt forhold til hans diktning og musikk, men når gemalen er så opptatt av han har det jo smittet litt. Fra før hadde jeg et sterkt forhold til Dylans politiske engasjement så protestsangeren kjente jeg, men om det var et svik fra hans side å sette elektrisitet til gitaren eller ikke, det har jeg ingen formening om. Vi hører mye på Dylan anno 1975 for det sier gemalen er best, og jeg kan også høre Unpluged med stor glede.

Tidlig 70-tall kjøpte jeg Jan Erik Volds gjendiktning av Dylan og den likte jeg veldig god og vi har brukt den flittig. Her er det hentet inspirasjon til både forlovertale og gravtale og her er det hentet trøst i tunge stunder ellers i livet.

Siden Norge er i krig i disse dager, uansett hva noen måtte påstå; vi er med i krigshandlinger opptil flere steder i verden uten at vi engang er truet. Derfor velger jeg dette verset for å ønske Bob Dylan tillykke med de første 70:

Come you masters of war
You that build all the guns
You that build the death planes
You that build the big bombs
You that hide behind walls
You that hide behind desks
I just want you to know
I can see through your masks

Og i Jan Erik Volds utmerkede omsetning:

Hør her, krigsfabrikanter
Som fabrikkerer gevær
Som fabrikkerer fly med bomber
Som fabrikkerer død især
Som sitter trygt bakom vegger
Som sitter trygt bakom bord
-jeg vil bare ha sagt at
Jeg gjennomskuer deres ord

Ingen kommentarer: