tirsdag 15. november 2011

Byen og universitetet

Bispelokket er på vei bort
Og sånn var det da lokket var på plass

Anledningen er utstillingen Byen og Blindern : Universitetet i Oslo 200 år, den foregår på Arkitekturmuseet i disse dager. Her var det mye nytt å lære om både byutvikling og hvordan man tenkte seg at Universitetet på Blindern skulle være og hvordan det ble. Jeg visste ikke at det var planlagt en akse fra Blindernplatået til Frognerkilen med bygninger også i parken. Det ble det ikke noe av, men planene fra 1923 har allikevel vært bestemmende for hvordan det ser ut på Blindern i dag.

Informatikkbygningen i Lego, 45 000 stk. faktisk
Vi startet i den delen av utstillingen som heter Blindern og det er en helt vanlig kronologisk museumsutstilling. Montere, gjenstander som skrivemaskin, telefon og kalkulatorer, film om byggeperioden og noen fremtidsvyer.
Det andre rommet som heter Byen er et 325 kvadratmeter stort luftfoto over Oslo sentrum, på golvet. Modeller av de ulike universitetsbygningene vokser opp av bykartet og her kan må gå byvandring så det monner.


Min arbeidsplass
Storokrysset hvor jeg hadde min første hybel


Bentsebrugata hvor vi hadde vår første bolig i Oslo

Baglerbyen hvor vi bor nå

Det var en kjempefin måte å visualisere hvordan byen og universitetet hører sammen. Og så artig som det var å kunne gå på byens tak, ikke bare Operataket, men også Slottet og Stortinget, ja jeg kunne til og med gå på vannet.

Denne utstillingen anbefales på det varmeste, og det er gratis på søndager.

Ingen kommentarer: