fredag 22. august 2008

Late feriedager


Oystein starter hver dag med aa gaa 20 minutter til bakeren, jeg er litt lat noen dager, men to - tre ganger i uka slaar jeg til med styrketrening med strikken. Morgenbad etterpaa og saa frokost for vi legger oss paa stranda.

Noen dager maa vi gjore noe mer som i gaar f.eks. Thassos er en oy hvor historien rett og slett spruter opp av bakken og paa en hoyde ligger ett antikt teater, ett Castro og ett Akropolis paa rekke og rad. Ditt gikk turen, ca 1,45 time, og med den lille halvtimen vi bruker inn til byen gikk formiddagen og vi var veldig fornoyd med oss selv.

Etter en stille stund paa Remezo og byens beste pizza vandret vi hjemmover igjen til ettermiddagsbad og middag paa heimsjyen som vi sier. Etterhvert har vi blitt godt kjent med dem som jobber der og vi stortrives og at maten er god gjor det jo ikke noe verre. Kokken har i folge Georgio (eieren) 4 diplomer, og det tro vi paa.

Maa jo fortelle at vi paa hjemveien var innom aa kjopte t-skjorte til Oystein og den gjorde han stor lykke med paa middagen. Skriften paa skjorta er paa gresk, vi hadde selvfolgelig sjekket ut hva det sto og fikk det bekreftet av alle sammen som kunne gresk: "Jeg tror ikke paa noe, jeg frykter ingenting, jeg er fri."

Sitat fra N. Kazantzakis gresk forfatter 1883-1957, Oystein har lest fire av bokene hans, mens jeg bare har lest den mest kjente: Zorba the Greek. Vi tror sitatet er fra den.


Ingen kommentarer: