torsdag 18. september 2008

Trær


Jeg er veldig glad i trær og dette lille spinkle er jeg ekstra glad i. Trodde det skulle dø forrige vinter, men det klarte seg.
Jeg kom til å tenke på det med trær og koblet det til slektstrær og så ville jeg fortelle at jeg i går kveld hadde besøk av en av pappas mange fettere fra Alta, ja han bor i Stavanger nå da. Ingen bor jo der de er født nå lenger, eller?

Vi hadde en hyggelig slektsprat, han viste meg en bok med Tverrelvdalens slektshistorie som jeg selvfølgelig lånte med meg hjem fra biblioteket i dag. Samtidig som jeg var å leita etter den fant jeg noe artig: Branntakstprotokoll for Alta 1845-1877. Det er en transkribert utgave så den er lett å lese, veldig mye "kjøtt på beinet" der for mange av mine aner.


Jeg ser liksom for meg gårdstunet når det står: "Staburet, støder i Nord i en Alens Afstand til det under No 1 nævnte Tømmerhuus" og "Staldbygningen med tilstødende skiltret Hølade under 1 Tag, er et Tømmerhuus med Torvtag som er 5 1/2 Alen lang, 4 3/4 Alen bred og 2 Alen høi. Den har 1 Dør og 2 Rum."


I forordet til disse to bøkene forteller ei som har skrevet hovedfagsoppgave om markedet i Bossekop at hun hadde søkt landet rundt etter kilder og var i ferd med å gi opp da hennes far fant disse protokollene i sitt eget hus. Det var hennes bestefar som hadde tatt vare på dem da de ble evakuert i 1944. Han hadde vært medlem av branntakstkommisjonen så derfor hadde han tatt vare på bøkene.



-

2 kommentarer:

TorillJ sa...

Har vel ikke fortalt deg at jeg besøkte Alta i juni. Besteg både Komsafjellet og Nielsenberget og flere bussturer i området. Hyggelig besøk

Greta sa...

Hei Torill.
Det er pent i Alta, jeg kan godt forstå at folk som kom fra Finland bosatte seg der.
Det er mange fra kysten som flytter dit i dag også, Alta er blitt utdanningssenter og det merker de.