tirsdag 9. juni 2009

Til minne

KRISTIAN 1954-2009
Lørdag fikk vi den triste beskjeden om at vår gode venn hadde forlatt oss.
Øystein har kjent Kristian siden han kom til Spydeberg tidlig på 1970-tallet, Kristian var mobberen som etterhvert ble bestevennen. Han var Øysteins forlover og Øystein var hans.
Kristian har vært en stor del av livet vårt, vi har vært på ferie sammen og vi har hatt mange grillkvelder både på Skjetten og i Lillestrøm og i Askim. Kristian var glad i å reise og oppleve nye steder, før krigen på Balkan var han nesten hvert år i Dubrovnik og det var like spennende hver gang når han kom tilbake med bilder og masse historier. De senere årene var han ofte i Praha og har masa mye om at vi skulle bli med, sånn ble det ikke.
Når ting blir vanskelig har jeg det med å finne ord som andre har sagt og som passer til situasjonen og Leonard hadde vi sammen og nå er det denne teksten som har satt seg fast hos meg og som jeg synes passer:
Hvem i flammer
Hvem i bølger
Hvem ved høylys dag
Hvem ved nattetid
Hvem ved guders dom
Hvem ved jordisk straff
Hvem i livets vår
Hvem i støvets år
Og hvem skal jeg si har meldt seg?
Og hvem i et hampetau
Hvem i pillerus
Hvem av kjærlighet
Hvem i et overfall
Hvem i et snøskred
Hvem ved pulver
Hvem av grådighet
Hvem av hunger
Og hvem skal jeg si har meldt seg?
Hvem på himmelflukt
Hvem tilfeldigvis
Hvem i ensomhet
Hvem i speilet
Hvem på sin kvinnes bud
Hvem for egen hånd
Hvem i fangenskap
Hvem ved makten
Og hvem skal jeg si har meldt seg?
Who By Fire 1974, oversatt av Håvard Rem
Vi kommer til å savne vår beste venn og han kommer til å være med oss i våre tanker som før.
-

Ingen kommentarer: