onsdag 6. juli 2011

Ekstremværveko i København

Vi har vært en tur i København, denne gangen sammen med fire gode venner, forresten de samme som var med for to år siden, tyder på at vi koser oss sammen.

Vi opplevde vår kjære by som like imøtekommende som alltid, mange fine spaserturen, god mat og drikke og fint besøk på Christiansborg hvor Gobelinene som vanlig var en høydare.

Vi bodde på Wakeupcopenhagen og jeg er veldig i tvil om jeg vil anbefale det til noen. Personalet i resepsjonen var sur, både da vi kom og da vi dro. Rommene er knøttsmå med glassvegger til dusj og toalett, riktignok frostet, men allikevel, man skal kjenne hverandre godt for å føle det som komfortabelt. Rommet er nesten ikke større enn senga som faktisk var veldig god. Ser av bilder vi tok at det er en lugarfølelse ved det hele. Men rent og pent var det og frokosten som varte til 1030!, i helgen var veldig god, ikke overdådig, men god, med flere sorter brød og både epler og pærer i fruktkurven.
Det som er positivt er at det ligger i gangavstand fra sentrum, det er billig og det er helt nytt. Det er heller ikke langt fra togstasjonen på Dybbølsbro og det går en buss fra nabohotellet.

Men så til det vi antagelig vil huske best fra denne turen; etter å ha gått rundt i Christianshavn og Christiania hele dagen var vi på vei til Italiano for å få en bedre middag. På veien hadde vi planlagt et lite intermesso på Bo-bi-bar, og vi rakk akkurat frem dit da det begynte å regne. Da hadde det rullet torden og vi hadde sett lyn litt i utkanten av byen i noen timer og vi forventet regn før kvelden, men var det nødvendig å åpne hele sekken på en gang! Vi var ikke alene om å søke ly i Klarebodene og så god stemning som det ble der har vi aldri opplevd før, med kandelabrer som lyskilde og svømmebasseng på et mørktlagt do.

Hagel

Her kan dere se bilder og lese mer om ekstremværet. 150 mm nedbør på to timer er litt i overkant, i tillegg kom det så store hagel at jeg har aldri sett makan. 10 000 abonnenter mistet strømmen og det er enorme ødeleggelser i mange forretningsgårder i sentrum. ISS må nå få inn hjelp fra Norge for å få hjelp til all utpumping.

Vi kom tre kvarter for seint til middag, men det ordnet seg, egentlig litt rart for det var selvfølgelig oversvømmelse på alle toalettene som er i kjelleren. Etter middag måtte vi pent gå hjem, ingen taxi og oppdrive selvfølgelig, da var vi glad vi bodde sentralt.

Etterpå hørte vi at Tivoli måtte stenge og folk måtte evakueres, Roskilde festivalen måtte stoppe, men Metroen greide seg, bortsett fra et lite strømbrudd. Søndags formiddag da vi gikk tur på Østerbro kunne vi med selvsyn se mange kjellere fulle av vann, og da snakker virkelig fulle.

Når man ikke selv blir direkte rammet er det selvfølgelig lett å si at dette er fasinerende, og vi synes faktisk det er greit å se at noe er større enn oss selv.

Dampen fra fjernvarmen er kokvarm