tirsdag 13. desember 2011

Lucia

I min barndom feiret vi ikke Lucia, før vi fikk dette bildet av mine svenske tremenninger i 1965 hadde jeg faktisk aldri hørt om denne skikken.
Marianne, Ulrika og Kristina
I mange år passet jeg alltid på å få med meg Luciamorgen på svensk TV, synes det er så flott når barnekor synger Svart senker natten seg i stall og stuer, det blir ikke vakrere. Men så flyttet de sendingen til halv 7 og det er litt i tidligste laget.

I følge den julianske kalenderen som vi brukte til 1700 og svenskene til 1752, er den 13. desember årets lengste natt og som alltid med tradisjoner blander vi sammen litt tro og litt gammel overtro. Her er noe katolsk tro blandet med Lucifer. I og med den lange natta ble det snakket om åsgårdsreia av tusser og troll og underjordiske som reiste rundt og passet på at alt var klart til julefeiringa. Var ikke alt klart gjorde de hærverk.

I Vest-Sverige har tradisjonen muligens et tyskt opphav. Der var det vanlig at man kledde opp en jente i hvite klær og lys i håret for å minne om Jesusbarnet. Alt i følge Wikipedia.

I dag fikk jeg anledning til å ha med Lussekatter på jobben og det var hyggelig, kanskje vi har laget en ny tradisjon. Gleder meg også til å høre kollega Hege fortelle fra feiringa i barnehagen.

Håper tremenningene ikke har noe imot å være Luciamodeller i bloggen min.

2 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

VI har en supergod venn her i Englewood (Joanne) som har bursdag i dag (13 des) - og det å fortelle henne om St. Lucia - og se hennes øyne glitre! Hun visste ingenting om "Stanta Lucia", og jeg har lovet henne å finne en god og vakker trykket versjon av historien på engelsk.

God førjul, kjære Greta!!! :D

Greta sa...

Godt å se at ikke alle vet om hva vi driver med her oppi i mørket :-)
Du finner sikkert noe fint, eller så får du bare lage det sjøl.
Takket være dine betraktninger om å pynte til jul i førjulstida har jeg også startet litt før i år og det er jo litt hyggelig. God førjul til deg også.