fredag 28. september 2012

Kulturell september #2


Som skapmonarkist, historieinteressert danofil var dette filmen for meg. Og det ble jo ikke dårligere av at datterens svigermor inviterte, det er hyggelig med en jentetur på kino.

Jeg har lest om Struensee i Per Olov Enquists roman Livlegens besøk fra 1991 så jeg var klar over at dette ikke var noen lystelig film. Mads Mikkelsen er jo allikevel verdt en film alene, vanligvis. Denne gangen fikk han det ikke helt til, jeg ble ikke overbevist om at det var virkelig kjærlighet mellom hans Stuensee og Alicia Vikanders dronning Caroline Mathilde. Det var kun når han skulle vise sjalusi at han nådde opp mot sitt vanligvis gode spill.


Da var det Mikkel Boe Følsgaard som Kong Christian VII entret scenen og tok meg med storm. Jeg ser at han fikk en sølvbjørn i Berlin for denne tolkningen og det var vel fortjent. Veldig morsom å se at han hadde en barnerolle i en av de store seriene fra Danmark, den om Bryggeren Jacobsen.

Så hvis du ikke absolutt vil gå på kino anbefaler jeg Enquist sin bok i stedet for, han får bedre frem denne absurde historien som fikk så stor betydning for opplysningstidens fremvekst i Danmark/Norge.



Nationalthearet "lurte" oss på Villanden og det takker vi for. Det var artig å se dette stykket på en helt annen måte, men hvis man ikke kjenner teksten skal man hoppe over for da tror jeg ikke man får noe utbytte av det.

Her er mange andre; som Kafka, Derrida, filmen Escape from New York og middelalderdikt med nyskrevet musikk blandet med Ibsens tekst. Hvem som er hvem skifter hele tiden gjerne midt i en replikkveksling, så selv med tunga rett i munnen er man ikke hele tiden sikker på hvem som er Hedvig og hvem som er Hjalmar. Bjørn Floberg som Hedvig og Tone Danielsen som Hjalmar, ja det går like greit det. Flere nye unge, for oss ukjente ansikter også, og det så ut som de hygget seg i denne settingen noe som smitter på oss publikumere.

Vi syntes det var veldig givende og vi synes det er artig at man sprenger grenser. Vi hører til de som har fått Vildanden tredd nedover hodet og gjennomanalysert teksten opp og i mente så dette var forfriskende.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir så imponert over lt dere får til.Og glad for å kunne følge og lære om dette og hint.
Lisa.

Greta sa...

Og takk skal du ha for tilbakemelding.