tirsdag 21. april 2009

Kulturminneåret

Her er mange kulturminner: sparken, søndagsturen, strikkegensere, skinnhua og selen som holder ungen fast i sparken. Finner du flere si ifra.

År som blir satt i gang fra myndighetenes side kan være nokså pompøse og utenfor rekkevidde for vanlige folk, men Kulturminneåret 2009 synes jeg at jeg kan forholde meg til. Dette kan man trekke helt ned til hjemmesværen, alle minner er nemlig kulturminner.

På tillitsmannskonferansen i DIS-Norge (slektsforskning) i helga ble vi presentert for opplegget og jeg tror mange kommer til å sende inn sine snutter til digitalt fortalt, intet for lite og intet for stort. Dessuten har de lagt inn et konkurransemoment i det også, spennende.

Sett igang og intervju de eldste i familien, det er lurt å ta utgangspunkt i et bilde eller en gjenstand så kommer resten av seg selv.

Så er det dagligliv også konkurranse, send inn et bilde av en gjennstand eller et rom i huset ditt og fortell hvorfor du synes at det skal være med.

Hver uke har sitt kulturminne, dette kan man abonere på her: kulturminne . Veldig artig å følge med og bli overrasket over hvor lite et kulturminne kan være.

Og sist, men ikke minst Kulturminneløypa. Her kan man se hva som finnes på det stedet man til en hver tid befinner seg, man kan legge ut sin egen løype eller man kan ta en virituell tur. Dette synes jeg var ekstra morsomt, det er jo nesten det jeg driver med her på bloggen min, sånn i det små. Mangler alle finessene med kartreferansene og sånn, men ellers er jo tanken den samme.

Falt jo spesiellt for denne turen da: Tromsø i litteraturen God tur.

-

Ingen kommentarer: