fredag 27. mars 2009

Dagens navn


I følge SSB er det 409 stykker som har Rudolf som første navn og 201 som eneste fornavn. I min slektsbase har jeg 12 stykker, 6 før 1900 og 6 etter. Den første i 1854 og den siste i 1953 og jeg tror at dette er et typisk oppkallingsnavn i våre dager så det er nok mange som har det som andre fornavn vil jeg tro, synd at ikke SSB registrerer det.

Da jeg gikk på skolen i Honningsvåg på begynnelsen av 1960-tallet hadde jeg en klassekamerat som het Rudolf, han var akkurat sånn som en Rudolf skulle være. Det er så rart hvordan man danner seg et bilde av folk bare med å ha en sånn referanse. Han var lang og hengslete, ikke spesiellt populær, til det var han for sær og han spiste viskelær! Har tenkt mye på det i ettertid at han var sikkert helt ok, men hadde det litt vanskelig pga det gammeldagse navnet og en litt utagerende mor.

I min politisk aktive periode ble jeg "kjent" med en helt annen Rudolf; arbeiderdikteren Rudolf William Nilsen. Der var det Revolusjonens røst og Gategutt, men også Jeg hadde tenkt -



Rudolf Nilsen var født i Kristiania i 1901 og ble bare 29 år gammel, fikk utgitt to diktsamlinger mens han levde og en etter sin død. Jeg husker det var mange som kritiserte oss for å synge Revolusjonens røst fordi teksten oppfordrer til å støtte de sterkeste: "Gi mig de beste blandt dere, og jeg skal gi dere alt". Det de glemte i farten var vel å sette teksten inn i sin samtid, Nilsen skrev dette på 1920-tallet under innflytelse av klassekamp og revolusjonstankene fra Russland. Nilsen vokste opp på østkanten og har beskrevet det veldig godt i diktene Gategutt og Nr. 13, men har også beskrevet urettferdighet i tredje verden i diktet En vise om kinabarna. Den er forresten aktuell fremdeles med all utnytting av barn til tekstilindustrien; "Før fanden får på sine sko må barna stå op i Shanghai, fordi deres fattige blod skal mette den rovgriske hai Europa,...."


Ingen kommentarer: