mandag 2. mars 2009

Navnestatistikk

Det er en stund siden denne kom nå, men det har ikke blitt til før nå at jeg sammenligner med min slektsdatabase.

Mest brukte jentenavn i 2008

590 Linnea
527 Emma
433 Sara
423 Thea

Her stiller jeg ikke særlig sterkt, 1 Linnea, høyst nålevende allmenning.
47 Emma, forholdsvis mye brukt navn i min nærmeste slekt, av de nærmest ikke nålevende; en søster av min farfar. Men i de seinere år er jo dette navnet mye brukt av nyere medlemmer i slekta.
168 Sara, her slår samene i slektstreet til og markerer seg skikkelig, nærmest er en tippoldemor.
10 Thea, her var både gammelt og nytt, men her ser jeg noe annet morsomt; det er en Thea Abelsdatter. I min slekt er Abel brukt både som mannsnavn og kvinnenavn. På Sunnmøre bruktes det av menn, men i Nord-Norge er det et kvinnenavn. Jeg har ennå tilgode å finne en Abel Abelsdatter, men det skulle jeg ønske jeg fant.

Så er det gutta da:

537 Lucas
488 Mathias
450 Markus
432 Emil

Jeg har en Lucas og han er under fem år, 168 Mathias (alle stavemåter), mye brukt navn i Nord-Norge på 1800-tallet så det er ikke så rart. 22 Markus, det var litt interessant at det ikke var flere. Folk før i tiden var jo opptatt av religiøse navn, men Markus-evangeliet var vel ikke så utbredt i "mine" lag av folket, kanskje. Tilslutt har jeg 59 Emil, hvorav min farfar er den nærmeste. Dette navnet brukes mye som andre fornavn i min slekt ser jeg, og det er ikke så veldig mange nålevende som bruker det, yngstemann er snart tyve!
-

Ingen kommentarer: