fredag 13. mars 2009

Navnedag

kilde:ssb.no
Gratulere med navnedagen til alle 1021 som har Greta som eneste fornavn og så får vi vel ta med dere 1811 som har det som første fornavn, det blir jo noen det. Navnet kommer fra gresk Margarites og betyr perle.
Som statistikken viser var navnet for nedadgående da jeg fikk det og jeg kjenner ikke så mange som heter det heller. De fleste heter Grethe og så er det noen som synes Grete er nok. Jeg har bestandig gått på skole med en Grethe, men aldri møtt noen Gretaer, husker godt jeg synes det var stas da jeg så at Anita Hegeland sin datter het Greta, var litt opptatt av henne en stund, hun sang så fint og det var tekster som en kunne synge med på.
Andre kjendiser: Greta Garbo, Greta Scacchi, Greta Molander, flere?
Som jeg har fortalt før er jeg født på soldagen og da ville "alle" at jeg skulle hete Solbjørg, Solveig, Solfrid, Sol....., men min kjære far satte foten ned: Greta skulle det være. Mamma pleier å terge han med at det var fordi Nordkapp-prinsessen det året het Greta, men da protesterer han bestandig, vel hvem vet. Prinsessa var pen hun, det var forresten det året Nordkappveien ble åpnet så hun fikk sine femten minutter i riksdekkende media.

2 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

Gratulerer fra meg og!

TorillJ sa...

Gratulerer med dagen ;)