lørdag 7. mars 2009

Sjostakovitsj

(Bilde lånt fra googlesøk)
I går kveld var vi ekstra kulturell, brøt nok en barriere kan man si; vi var i Oslo Konserthus og hørte klassisk konsert med Oslo Filharmonien. Dette har vi hatt lyst til en stund, men den dørstokken den dørstokken, høyere og høyere har den blitt. Men altså i går tråkket vi den ned!
Vi senket nok gjennomsnittsalderen noe i konserthuset selv om det var folk i alle aldere der, ungdom og barn innkludert. Litt merkelig å være på et sånnt arrangement og ikke se et kjent fjes, i Lillestrøm var det jo etter hvert noen kjente. Vel jeg så et kjent fjes, men ikke en som jeg sier hei til :-)
At vi valgte akkurat gårsdagen for å debutere har med Sjostakovitsj å gjøre, en komponist jeg har vært opptatt av i mange år. Han regnes for å være litt vanskelig tilgjengelig og jeg har nok hørt mest på de "lettere" symfoniene hans, denne gangen var det cellokonsert med en ung musiker som heter Alban Gerhardt. Ung tysker med et stort talent, veldig bra og musikken var lettere tilgjengelig enn fryktet.
Andre avdeling var Alpesymfonien til Richard Strauss svensk Wikipedia skriver om den. Det er så artig når musikerne får utfolde seg på denne måten, leke med musikken og fortelle en historie. Trommeseksjonen hadde til og med laget sin egen vindmaskin i anledning denne fremførelsen. Og når jegerhornene skulle høres langt unna, ja så sto de ute i foajeen å spilte og kubjellene hørte vi også på avstand, veldig bra utført, og morsomt som sagt.
-

1 kommentar:

Heidi sa...

Åh, jeg er glad i Sjostakovitsj! Jeg "prakka" på en låner Leningradsymfonien sist onsdag. Den er jo ganske så spiselig, da. Spennende å høre hva hun sier! :o)